Laman Blog Video YouTube - Vlog

[postlink] http://vlog4u.blogspot.com/2013/05/laman-blog-video-youtube-vlog.html[/postlink] JIKA suatu masa dahulu, fenomena blogging pernah mewarnai perkembangan media massa di negara ini. Namun kini, peralihan minat dan medium komunikasi membuatkan trend itu turut berubah.

Berdasarkan perkembangan semasa, ia telah mengalami satu evolusi daripada karya penulisan kepada informasi berbentuk video dalam menyampaikan maklumat kepada orang ramai.

Bagi golongan anak muda, istilah vlog bukan suatu yang asing. Ia merupakan gabungan perkataan video dan blog.

Sebelum ini, laman web seperti Blogspot.com dan Wordpress menjadi pilihan golongan blogger khususnya untuk berkarya dalam bentuk penulisan, tetapi kini laman YouTube manjadi platform golongan yang digelar vlogger ini untuk memuat naik video mereka. Setiap vlogger memiliki saluran mereka tersendiri di YouTube yang membolehkan orang ramai mengikuti sebarang entri vlog yang dimuat naik oleh mereka.

Setiap entri vlog akan memaparkan minat dan kebolehan pemiliknya untuk dikongsi bersama dengan pengunjung Internet yang lain.

Saya juga berpendapat bahawa vlogging merupakan media baharu yang kian mendapat tempat di hati masyarakat berbanding blog penulisan. Orang sekarang sudah tidak berapa suka membaca blog. Mungkin sebab kalau blog, kena baca entri yang panjang. Tetapi jika video, ia lebih mudah. Orang hanya perlu tonton dan dengar.

Segala informasi berbentuk video adalah medium untuk berkongsi berita dan maklumat. Entri vlog akan memaparkan minat pemilik blog untuk dikongsi bersama dengan pengunjung Internet yang lain.

Vlog atau Blog YouTube kami mengumpulkan video berita-berita dan juga isu-isu semasa yang berlaku di Malaysia dan juga luar negara merangkumi Politik, Rencana, Forum, Berita video Luar Negara, video dan berita Hiburan serta Gossip Artis Malaysia, Rancangan TV, Sukan di Malaysia dan Sukan Luar Negara, Rencana Sukan, Tentang BISNES, Ekonomi, Produk, video dan berita Pendidikan, video dan berita tempat-tempat Rekreasi dan Pelancongan, serta video dan berita tentang GAYA HIDUP Feminin, Keluarga, Bicara Agama, serta info dan tips Kesihatan

Menerusi cara sebegini, saya dapat sampaikan mesej dengan cara yang lebih kreatif dan mampu menarik orang ramai untuk menonton walaupun bukan dari video youtube saya sendiri.

Sekadar berkongsi pengalaman dan pengetahuan,
Ikhlas dari
Abang Azman Klang

Share this article :

Post a Comment

.

.

.

.

,,

,,

Salam Ikhlas dari Abang Azman Klang




Lambaian Syawal 1435 Kian Dinanti - SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Lambaian Syawal 1435 Kian Dinanti - SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Video Meraikan Lambaian Syawal 1436H - KAMI UCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI